EQT VII förvärvar Eton

EQT VII (“EQT”) har tecknat avtal om att förvärva Eton Group AB (“Eton” eller “Bolaget”) av Litorina IV och andra minoritetsägare.

Eton grundades 1928 och är ett ledande globalt varumärke inom herrskjortor och relaterade accessoarer i premiumsegmentet. Etons kombination av ett starkt kunderbjudande och högkvalitativa produkter har lett till att företaget ökat sina volymer av skjortor och accessoarer till det dubbla under de senaste fem åren, till att under de senaste tolv månaderna i september 2015 sälja över en miljon produkter. Bolaget använder sig framför allt av varuhus för att sälja sina produkter, men säljer även via fem egna butiker och genom sin egen e-handelsbutik. Eton har sitt huvudkontor i Gånghester i Sverige och har cirka 155 anställda över hela världen.

”Vi är glada att få EQT som nya ägare och att bli en del av EQT-familjen. Vi tror starkt på att EQT:s industriella fokus och nätverk samt globala närvaro kommer att vara värdefullt i nästa tillväxtfas och i vår framtida framgång”, säger Eton:s VD Hans Davidson.

Förvärvet är föremål för sedvanligt godkännande från konkurrensmyndigheter och förväntas att slutföras i början av 2016.

Kontakter:

Kerstin Danasten, presskontakt EQT, +46 8 506 55 334

Om EQT

EQT är ett ledande globalt private equity-bolag med cirka 29 miljarder euro i rest kapital. EQT har portföljbolag i Europa, Asien och USA med en total omsättning på cirka 17 miljarder euro och 140 000 anställda. EQT arbetar med sina portföljbolag för att uppnå en hållbar tillväxt, operationell effektivitet och marknadsledande position.

För mer information, vänligen se www.eqtgroup.com

Om Eton

Eton är ett ledande globalt varumärke inom herrskjortor och relaterade accessoarer. Bolaget grundades i Gånghester 1928 och har sedan dess fokuserat på högkvalitativa material och kompromisslöst hantverk för att leverera eleganta skjortor av högsta kvalitet. Genom att erbjuda ett väl etablerat värdeerbjudande till sina kunder har Eton vuxit från Gånghester till några av världens mest exklusiva varuhus och butiker i Europa och Nordamerika. Bolaget driver dessutom handel i fem egna butiker och via sin e-handelsbutik. Bolaget har cirka 155 anställda.

För mer information, vänligen se www.eton.se